D U S T E R

TOUR 2018

Piliscsév Motocross pálya

Hát ez fasza volt! :D

Pár héttel ezelőtt, valahogy szembejött velem Facebookon ez az esemény, gondoltam miért is ne, elmegyek, kipróbálom.

Sokan tudjátok, hogy nekünk is van egy Dusterünk, már 2013 óta - kb. akkortájt vettük, mikor ide költöztünk Pilisszentkeresztre.

A Duster velünk Horvátországban, valamikor 2014. júliusában, Krk szigetén

Igen ám, de akkor még nem gondoltunk abba bele, hogy egyszer a 4x4 meghajtás jól jöhet, így balga fejünkkel akkor csak egy elsőkerekes 4x2 diesel modellt választottunk.

Szívtuk is azóta sokat a fogunkat!

Télen, ha itt nálunk a Kakashegyen hull néhány centi hó, megolvad napközben, délutánra vagy estére mire hazaér az ember a munkából, addigra jól megfagy - no, azon már olyankor nem lehet feljönni egy normál autóval, elkapar az utca közepén. Volt, hogy a kapuig nagy nehezen sikerült feljutni, de onnan már csak csúszott - visszafele... Voltak meleg pillanatok!... Szeretünk mi szánkózni, de azért nem ennyire! :) Autóval ez kevesbé élvezetes...

(Innen is üdvözlöm a mélyen tisztelt Polgármester urat!)

galéria (7 fotó): A Dusterünk: hóban és jégen a Pilisben (tél 2016/17)

Idén nyár elején aztán gondoltuk felmegyünk kicsit a jó kis otthoni, erdélyi, bihari hegyekbe az autóval (majd lehet erről is írok valamikor még). Hegyi utakon nagyon jól viselkedik a 4x2 is, a nagy hasmagasság miatt lehetetlen helyeken is átmegy gond nélkül, a nagy, széles abroncsokkal élvezetes ezeken a köves, saras, homokos hegyi utakon autózni vele! Viszont ahol már meredekebb, kövesebb az út, és nem tudok átmenni lendülettel rajta, na ott már elkapar, és csak a visszatolatás marad. Oda már kell az összkerékhajtás, ami ilyenkor elosztja a nyomatékot a kerekek között, és lazán felvisz - feltol! - bármilyen meredek, köves, sziklás úton.

2018. májusában a Ló-havason (Erdély, Bihari-hegyek). Fel a Dusterrel, sátrazás Rékával, Annával és az akkor még kis pocaklakó Bencével! :)

Szóval kellene egy 4x4 autó, és ez az új Duster nagyon szépre sikeredett (bár az árával kicsit elszálltak azért, több, mint fél millió Ft-tal drágább most kb. az a felszereltségű modell, amit mi vettünk anno 2013-ban). Sok minden változott benne a régihez képest, a kasztni kicsit szögletesebb, az szélvédő kevésbé meredek, az orra nagyon vagány a szürke "ütközővel", a LED lámpa vagány, messziről kiszúrni emiatt az utakon, a hátsó lámpa szögletes, kicsit furcsa, de szokható. Belülről is jobb az anyaghasználat, kifejezetten jól néz ki. A székek kényelmesebbek, feszesebbek. Egyedül a média navi kicsit ócska hatású, olyan 2005 minőségű VGA-nak tűnik! :) Emiatt a multi-view kamera képe nem túl szép, tiszta, napsütéses időben nem az igazi, de bizonyosan megszokható. De erről még később.

A Dusterünk aztán igazán ZÖLD! Szó szerint! :) Kibújt egy kis növény az ajtaja mellett tavaly nyáron. Idén újra ott volt egy hasonló, már meg sem lepődtünk rajta! :)

Rudi szomszéd már a harmadik 4x4 Dusterjét hajtja, és imádja! Volt neki első generációs, második faceliftes, és most a 2018-as új modell. Mindenhova felmegy. Fel a hegytetőre a Gyimesekben, sáros, kereket ellepő pocsolyás utakon a Kőrösökön, gombászos sártengerben a pilisi erdőkben. Meg se kottyan neki bármilyen nehéz terepviszony!

Rudi szomszédunk és az új, 2018-as Duster. Gyönyörű!

Lukinak is 4x4 van odahaza (az ő Dusterét vezettem anno először, még 2011-ben, Franciaországban, szűk kis hegyi utakon át az Alpokon, azon az emlékezetes Mont Blanc túrán...), ő is csak jókat mondott róla, "zergebaszta" utakon minden gond nélkül felmegy vele mindenhol a Kárpátokban!

A 4x4 Duster egy zseniális autó terepen!

Erről szombat délelőtt testközelből is meggyőződhettem! :)

Piliscsév közel van hozzánk - légvonalban csak néhány kilométer. Csakhogy közöttünk van a Pilis csúcsa. Emiatt körbe kell autózni, Esztergom vagy Pilisvörösvár fele. De fél óra alatt így is ott van az ember.

A Duster Tour már jó ideje fut, most a budapesti Duna Autó is csatlakozott a turnéhoz, és kihozták ide a Dustereket a piliscsévi motocross pályára. Ami elég durva terep azért! Már messziről látni milyen meredek domboldalakon versenyeznek itt crossmotorokkal. De autókkal itt felmenni?! Persze, simán, ha egy Dusterről van szó! :)

A képek messze nem adják vissza a pálya meredekségét! Élőben sokkal durvább!

A szervezés profi volt, minden a terv szerint haladt. Volt kinn jó néhány bemutató autó, két tesztautó, sőt, még drónfelvételek is készültek az eseményről! :) Plusz pont a szervezőknek! Lévén elég korán érkeztem, elsők között autózhattam. Először a lenti, kicsi pályán mentem egy kört egy értékesítővel, aki elmagyarázta mit és hogy kell csinálni. Utána én ültem át a kormányhoz. Ami sokkal finomabb, pontosabb, mint a régi autón. Élvezet minden kanyarív vétele vele. Aztán ahogy az első domb tetejére felértem, és bekapcsoltuk a lejtmenet vezérlőt, mondta az értékesítő, hogy minden pedált engedjek el és csak kormányozzak. Haha, ilyen meredek lejtőn ki az az élő ember, aki le meri venni a lábát a fékről?! Elsőre még én is megcsíptem kicsit, ahogy az autó elindult lefele, de aztán hagytam az automatikát, hogy végezze a dolgát! És zseniálisan csinálta!!! Szép, egyenletes tempóban ment le az autó a meredek lejtőn, nekem tényleg csak a kormányzás jutott! WOW!

Képek a lenti, "kezdő" pályáról. Itt egy másik tesztkörön készülnek az első lejmenetvezérlős-ereszkedőre.

A lenti pályán vezetett tesztautó. Szép ez a narancs szín, nagyon jól mutat a sajtófotókon, de előben még szebb! Jó néhányat láttam már belőle az utakon is, tényleg nagyon jól néznek ki!

Ebben az autóban volt multi-view kamera is, amivel váltogatni lehet a képek között. Mi az első kamerát használtuk, tök jól lehetett látni rajta, hogy egy nagy emelkedő után, ahol az égen és a kocsi orrán kívül nem sokat lát az ember, mert felfele áll a kocsi orra, merre is visz tovább az út. Hasznos tud lenni terepezés közben! A képminőség azért nem az igazi, nem egy 4K vagy Full HD, inkább valami "640x480 pixeles" minőségnek tűnik, a színek is elég mosottak, de azért használható. Az oldalsó kamera akkor jön jól, ha egy bucka, földfal, sziklafal vagy padka van mellettünk, és ki kell centizni, hogy milyen közel lehet menni az autóval anélkül, hogy ezt a szép felnit lekoccolnánk, vagy az oldalát meghúznánk! :)

De ez a lenti pálya, hahh, ez piskóta a fentihez képest! Oda már nem is engednek fel csak egy profi sofőrrel! Egy rally-cross pilótával! Azért ez mindent elmond! :)) Oda már tudni kell vezetni, érezni az autó minden mozdulatát! Felvinni egy olyan meredek lejtőn nem csak jó sofőr kell, de ilyen gumik is:

Egymás mögött a két tesztautó

Elindultunk... Mondja a profi pilóta, hogy na akkor ő itt felmegy 2-esben, azt még úgy se próbálta. Nekifutott. Én kapaszkodtam. Olyan meredek volt, hogy az emelkedőből alig láttam valamit. Az ég volt előttem. Belepréselődtem a székbe. Itt ha megállunk, tuti nem indul el még egyszer az autó... Íme két fotó és videó az útról, nagy hirtelen ezeket tudtam elkészíteni:

VIDEÓ: a meredek emelkedő vége. Sikerült felkapaszkodni rajta elsőre! :)

A pálya fenti része. Újabb jó kis emelkedő!

A pálya legfelső része.

VIDEÓ: a meredek ereszkedő. Ahogy a hangon is hallatszik, a profi pilóta inkább nem használta az automatika lejtmenetvezérlőt, olyan meredek volt ez a rész! Inkább ő maga fékezett veszettül! :)

Szóval így nézett ki belülről. NAGYON ÁLLAT VOLT! :) Egy jó élmény marad, az biztos! A fickó lent még jól meghajtotta az autót, csúsztatta, mint a rallykon szokás :D

Beszélgettem még egy technikussal néhány érdekességről, benzin- és dízel motorokról, készítettem még két videót ahogy mások is kapaszkodtak és ereszkedtek a fenti pályán...

...aztán indultam is hazafele. Nem csalódtam a Dusterben, eddig is nagyon szerettük a mienket, most viszont egyre nagyobb késztetést érzek egy új 4x4-es példány beszerzésére! :) Már jó ideje gondolkozok, hogy milyen jó is lenne lecserélni a mienket egy 4x4 verzióra, bizony sok élethelyzetben hasznos lenne nekünk is az összkerékhajtás, még ha ilyen meredek utakon azért mi nem is közlekedünk! :D